Hur avhämtning & utkörning kan vara avgörande för en framgångsrik restaurang

Uber Eats

De två koncepten som förändrat restaurangindustrin för gott i samband med Internets framfart är de två koncepten avhämtning och utkörning. Dessa två har inte bara gjort beställningen av mat mycket enklare för hungriga konsumenter utan även effektiviserat restaurangindustrin något enormt. Kunder man tidigare omöjligt hade kunnat nå kan man nu nå med relativ enkelhet. Folk som tidigare hade ätit på McDonalds eller Max på grund av den enkelhet och smidiga sätt att få mat kan nu äta nästan var de vill med minst samma smidighet. Inte längre behöver man äta officiell ”snabbmat” för att kunna hämta av sin mat—istället kan man äta lyxmat och även hämta av denna.

Sushi, husmanskost, nästan all mat finns idag att hämta av på restauranger eller ha utkört hem till sig.

Vikten av att ha en bra hemsida

Det kan nästan sägas att man idag inte längre kan lyckas utan en bra hemsida som kunder kan använda sig utav för att beställa mat och få denna körd hem till sig.

Att bygga en hemsida är även det oerhört enkelt idag—något som var betydligt svårare tidigare. Köp helt enkelt ett billigt webbhotell och starta därefter igång din sida. Använd dig utav olika tillägg och dylikt för att anpassa din sida och lägg den därefter ute på Internet. Köp en tillhörande domän, självklart, och vidare marknadsför den på sociala medier så kommer snart kunder från alla landets hörn att beställa mat hos dig och du kan helt enkelt köra ut maten hem till dem—istället för att behöva övertyga dem om att ta sig ned till din restaurang.

Detta gör det även möjligt för restauranger att spara på investeringar för inredning och dylikt—utan restaurangupplevelsen behöver inte längre vara den absolut bästa. Istället räcker det med inredning som fungerar och som är fint och fräscht. Därefter kan du servera kunder i sina egna hem såväl som i din egna restaurang. Det spelar ingen större roll.

Tredjepartstjänster som kör maten till kunden åt dig

Att restaurangerna själva skulle köra ut maten var tidigare något många erbjöd, men ännu fler som avstod. Att anställa någon vars uppgift var att köra hem maten till folk varje dag var både svårt att erbjuda i större omfattning och var även en stor kostnad för restaurangen—då utöver personalkostnaderna som detta hade inneburit så kostar det även i form av bensin och tid.

Om man valde att anställa någon vars uppgift var att endast köra ut maten hem till kunder innebar detta att arbetaren endast kunde köra ut ett fåtal beställningar varje timme och kom det bara en beställning så hade de kört ut den beställningen, vilket naturligtvis kan ta allt ifrån 10 till 20 minuters tid beroende på om man bor i en storstad eller inte. Därefter körde de tillbaka till restaurangen igen och väntade. Kom det en till så ryker det även här 10-20 minuter på en beställning.

Detta gjorde just detta sätt att köra ut maten oerhört ineffektivt.

Därefter lanserades olika tjänster som Uber Eats, Rent-A-Husband och många fler. Numer kan man helt enkelt använda sig utav dessa tjänster och därefter helt enkelt be dem komma förbi en—plocka upp maten och leverera den till kunden.

Således slipper man extra personalkostnader och ödsla en massa tid utan tredjepartstjänster sköter arbetet åt en. Kostnaden för tjänsten brukar oftast läggas på kunden som en bekvämlighetskostnad och många väljer mer än gärna att betala denna för att slippa köra ned till restaurangen själva och således tjänar i princip alla på denna typ av utkörning, kund som restaurang.